GYERMEKEK

Fogkímélő ételek - helyes táplálkozás gyermekkorban

MEGOSZTÁS

A fluoridos fogkrémmel történő rendszeres fogmosás mellett a gyermeke által fogyasztott ételek és italok fontos szerepet játszanak a szájüreg egészségének megőrzésében. Az általánosan ismert tanácson kívül, - miszerint kerüljük a cukros ételeket és italokat, - talán kevésbé ismert, mely ételek fogyaszthatók biztonsággal a fogak szempontjából. Az alábbiakban felsorakoztattuk azokat az ételeket, amelyek a legjobbak gyermeke fogainak, valamint ismertetjük azokat a nasikat is, melyeket heti egy, maximum két alkalommal adhatunk nekik.

Miért fontos a helyes táplálkozás?

A tápértékben gazdag étrend nemcsak a fogak és a fogíny egészséges fejlődését segítik elő, de csökkenti a fogszuvasodás kialakulásának kockázatát is. Az egészséges szokások korai bevezetése segít megvédeni először a tejfogakat, majd kibújásuk után a maradandó fogakat is.

Melyek a legjobb táplálékok?

Számos bébiétel és -ital meglepően sok cukrot tartalmaz. Valójában majdnem minden étel tartalmaz valamennyi cukrot. Az étkezések között a fogaknak időre van szükségük a regenerálódáshoz. A cukros ételek fogyasztását próbálja meg az étkezési időkre korlátozni, és ne lefekvés előtt adja azokat gyermekének! Nem árt tudni, hogy alapvetően kizárólag a tej és a víz számítanak biztonságos italoknak a tejfogak szempontjából. Az egészséges fogak érdekében olyan ételeket adjon gyermekének, amelyek fehérjét, A, C és D vitaminokat, folsavat, kalciumot és ásványokat tartalmaznak. Ezek a tápanyagok hozzájárulnak a fogzománc megerősítéséhez és gondoskodnak a fogíny egészségéről.

Természetesen a fenti lista csak példákat tartalmaz a biztonsággal fogyasztható ételekről. A kiegyensúlyozott étrend biztosítja gyermeke számára mindazokat a vitaminokat és ásványi anyagokat, amelyekre a szervezetnek szüksége van az egészséges szájüreg fenntartásához. Ha kérdései merülnének fel a témával kapcsolatban, konzultáljon gyermeke fogorvosával!

Amire a kisbabák és kisgyermekek esetében figyelni kell

A gyermek életkorától függően több dolgot kell figyelembe vennünk.

Kisbabák (0-2)

  • A kisbabáknak még csak vizet és tejet szabad fogyasztaniuk.

  • Hat hónapos kortól vezesse be babájának a csőrös poharat, és 12 hónapos korra hagyja el teljesen a cumisüvegből való etetést!

  • Korlátozza a cukros ételek fogyasztását a fő étkezési időkre és ne adjon gyermekének cukros ételt vagy italt elalvás előtt! Amennyiben az éjszaka folyamán cumisüvegből meg szeretné itatni a babát, csak vizet töltsön bele! Amennyiben kisbabája jelenleg még csak tejjel táplálkozik, néhány hét alatt folyamatosan hígítsa azt vízzel, míg végül már csak vizet fog inni.

  • A bébiételek összetevőit ellenőrizze a címkén és győződjön meg arról, hogy nem tartalmaznak hozzáadott cukrot. A hozzáadott cukor több formában is megjelenhet, mint például méz, melaszok, kukoricacukor, juharszirup, agave-szirup, dextróz, fruktóz, glükóz, szacharóz, magas fruktóz tartalmú glükózszirup és ehhez hasonlók.

  • A főétkezések között fogyasztott élelmiszerek és nassok sem tartalmazhatnak cukrot. Próbálja ki a friss gyümölcsöket, kenyérrudacskákat, sajtot és a natúr joghurtot.

  • Ha csak lehet, kerülje a szénsavas, cukros üdítőket, gyümölcsleveket és szörpöket! Ezek közül valójában egyiknek sincs pozitív hatása vagy tápértéke a gyermek étrendjében. A cukros üdítők fogszuvasodáshoz vezethetnek és azok a kisbabák, akik megkóstolják a cukros üdítőket, gyakran nehezen tudnak egészségesebb megoldásokra áttérni. A tej és a víz a lehető legjobb számukra.

  • Ne aggódjon amiatt, hogy alkalmanként "becsusszan" egy-egy kevésbé egészséges falat. Ha lehet, korlátozza a cukros ételek fogyasztását a főétkezésekre, mert ezzel csökkenthető a fogak károsodása.

  • Ne adjon cukros ételeket lefekvés előtt, és törölje meg a baba ínyét vagy mossa meg a fogait mielőtt nyugovóra tér. Ha éjszaka cumisüvegből itatja a babát, csak vizet töltsön bele!

  • További tanácsokért forduljon védőnőjéhez, fogorvosához vagy más egészségügyi szakemberekhez.

Óvodás korúak (3-5)

  • Alakítson ki egy követhető, rendszeres étkezési szokást gyermekének! Célozza meg a napi három főétkezést, egészséges tízóraival és uzsonnával kiegészítve. Ügyeljen arra, hogy a tízórai és az uzsonna sem tartalmaznak hozzáadott cukrokat. Próbálja ki a friss gyümölcsöket, kenyérrudacskákat, sajtot és a natúr joghurtot. Ami az italokat illeti, maradjon továbbra is a víznél és a tejnél.

  • Ha csak lehet, kerülje a szénsavas, cukros üdítőket, gyümölcsleveket és szörpöket! Ezek közül valójában egyiknek sincs pozitív hatása vagy tápértéke a gyermek étrendjében. A cukros üdítők fogszuvasodáshoz vezethetnek és azok a kicsik, akik már megszerették a cukros üdítőket, jobban tiltakoznak az egészségesebb italok ellen. Az óvodások számára is a tej és a víz továbbra is a legjobb megoldás.

  • Ne aggódjon amiatt, hogy alkalmanként "becsusszan" egy-egy kevésbé egészséges falat. Ha lehet, korlátozza a cukros ételek fogyasztását a főétkezésekre, mert ezzel csökkenthető a fogak károsodása.

  • Ne adjon cukros ételeket lefekvés előtt és mossa meg gyermeke fogait fluoridos fogkrémmel mielőtt nyugovóra tér!